'Kansengelijkheid, een kwestie van tijd' is de titel van mijn boek dat begin 2023 is verschenen bij OMJS. Deze publicatie gaat over hoe keuzes in tijd de kansen van leerlingen in het basisonderwijs vergroten.
'Begroten met tijd' is de kern van een leergang voor schoolleiders. De opbrengst van de leergang is een school zonder werkdruk voor medewerkers en maximale kansen voor leerlingen. De leergang is geaccrediteerd door het Schoolleidersregister PO en verzorg ik samen met OMJS.
Het crisisplan 'Pabo-als praktijkopleiding' is een nieuw ontwerp van de opleiding tot bevoegd Leraar Basisonderwijs, gericht op het verkleinen van het lerarentekort, waar vooral kansarmere kinderen de dupe zijn. Kernzinnen zijn: werkplekleren in plaats van zelfstudie, drie jaar in plaats van vier jaar, salaris
in plaats van studieschuld, insluiten van rolmodellen in plaats van selecteren aan de poort.
Naast het ontwerpen van concrete oplossingen voor actuele vraagstukken, werk ik voor scholen, besturen, opleidingsinstituten en ministeries. Denk aan scholingen (eenmalig of traject), adviezen en beleidsontwerp. Terugkerende thema's zijn werkdruk, anders organiseren, kansengelijkheid, duurzame innovatie, besluitvorming en bedrijfsvoering voor schoolleiders.
Wellicht kan ik ook iets betekenen voor jou of jouw school. Denk aan de aanpak van werkdruk, het bevorderen van gelijkere kansen van leerlingen, het aanpassen van de schoolorganisatie vanwege een tekort aan personeel en het beroepsgerichter maken van het leerplan.
'Gelijke kansen door ongelijk onderwijs.'
'Op zoek naar een unieke oplossing voor een uniek vraagstuk? Laten we elkaar ontmoeten. Met een kop thee, tijdens een wandeling of online'.