Als je erover nadenkt, is tijd misschien wel het meest kostbare wat we hebben. Je kunt tijd maar één keer besteden — en wat voorbij is, komt nooit meer terug. Toch praten we in het onderwijs zelden over de relatie tussen tijd en gelijke kansen. Is de ene tijdsbesteding eigenlijk waardevoller dan de andere? En hoe breng je tijd nauwkeurig in kaart? Op basis waarvan maak je keuzes?
Als onderwijsprofessional is het de moeite waard om stil te staan bij vragen als: Welke invloed heeft tijd op de kansen van leerlingen? Is er überhaupt genoeg tijd om alle onderwijsdoelen te behalen? En zouden sommige leerlingen misschien recht hebben op méér tijd dan anderen?
Mijn gast Marjolein Ploegman schreef het boek Kansengelijkheid, een kwestie van tijd, waarin ze deze en andere hardnekkige vraagstukken onderzoekt. In deze podcast gaan we met elkaar in gesprek over de rol van tijd in het onderwijs. Onderwerpen als lestijd, pauzetijd, vakantieroosters, gemiste tijd, invaltijd, rommeltijd en betekenisvolle leertijd komen aan bod.
Hoe worden keuzes over tijdsbesteding in het primair onderwijs in Nederland gemaakt? Hoe kun je als team tijd inzichtelijk maken? En: aan welke wijzers van de klok kun je draaien om kansengelijkheid écht te bevorderen?
Marjolein Ploegman is onderwijs- en organisatiedeskundige. Ze was oprichter en voormalig directeur/bestuurder van De School in Zandvoort — een school die vijftig weken per jaar hele dagen open was, en waarin op haar initiatief werd geëxperimenteerd met flexibele en ruime schooltijden.
https://tjipcast.nl/innoveren/wat-hebben-kansenongelijkheid-en-tijd-met-elkaar-te-maken/
Interesse in een kennismaking? Laten we elkaar ontmoeten. Met een kop thee, tijdens een wandeling of online.